Dag 62, 63, & 64

1 april 2012 - Paramaribo, Suriname

Vrijdag 30 maart
Vandaag ben ik zowaar goed met school bezig geweest. Samen met Jennieke, want daar doe ik de opdracht mee, ben ik om 8 uur begonnen en we hebben doorgewerkt tot 12 uur. Tussendoor hadden we even een korte ontbijtpauze, maar we hebben goed ons best gedaan. Een groot deel van onze opdracht is nu dan ook af. Het is nog even wachten op reacties op enquêtes en dan kunnen we het andere deel afmaken.
’s Middags hebben we onze fietshuur verlengd, die was alweer verlopen. Ja, we zitten alweer dik over de twee maanden heen. De tijd gaat echt wel snel hoor. Nog maar 8 weken stage en dan zit dat er ook alweer op. Gelukkig ben ik ook door de periode heen dat ik ’s ochtends last van heimwee had, vanwege nieuwe stage. Nu kan ik ook ’s ochtends weer volop genieten van de vogeltjes en het buitenleven. Dat deed ik voorgaande weken ook wel, maar toch iets minder. Ik vind het altijd weer lastig om in een nieuwe, onbekend situatie te komen. Maar nu ik goed gewend ben op stage, is dat weer over.
’s Avonds gingen we naar een shopping mall om kleren en schoenen te kijken. Ik had daar al leuke sandalen gezien, maar ze toen niet gekocht. Dus ik ging maar weer eens kijken of ik ze nog steeds leuk vond. De verkoopster was echter niet echt hulpvaardig. In die winkel staan alleen de, voor mij kleine, schoenen in de winkel. De rest ligt allemaal achter in het magazijn. Ik vroeg dus om een andere maat, maar ze keek er behoorlijk geërgerd bij, alsof ze er geen zin in had. Vervolgens kreeg ik ook nog maar één schoen, dus kon ik nog niet goed passen. Ik had het wel gehad daar, dus ik besloot om ze niet te kopen.
Daarna zijn we lekker uit eten geweest en konden we tijdens het eten genieten van een paar dansende mensen, want er was latin avond bij dat restaurantje. Het was weer zeer gezellig.

Zaterdag 31 maart
Vandaag hadden we weer zelf een trip geregeld. Jennieke en ik ging om 8 uur met de taxi naar een autoverhuurbedrijf waar we een auto zouden huren. Daar aangekomen bleek echter dat we daar een auto voor minimaal 3 dagen moesten huren. Wij wilden maar voor één dag, dus zijn we ergens anders heen gegaan. Uiteindelijk hebben we een andere auto kunnen vinden, voor 30 euro. Onze trip naar de Jodensavanne kon daardoor helaas niet doorgaan, want met die auto mochten we niet over bauxietwegen en laat de Jodensavanne nou net alleen maar over zo’n weg bereikbaar zijn. Maar goed, de vlindertuin kon wel doorgaan en aangezien het prachtig weer was konden we heerlijk naar een strandje. Ik heb de auto naar huis gereden, de meiden stapten in en ik ben weer verder gereden. Ik vind het erg leuk om hier te rijden, in het begin is het wel even wennen, maar dat gaat heel snel.
De vlindertuin was leuk om te zien, verschillende vlinders gezien en ook nog schildpadden. We kregen nog een korte rondleiding en daarna zijn we zelf nog even in de gebouwen wezen kijken. Toen we terug gingen, heb ik nog een leuke tas in het winkeltje gekocht. Ik ben er heel blij mee.
Na dit bezoek aan de vlindertuin gingen we naar Overbridge. Daar hebben we heerlijk aan het strand gelegen, gezwommen en genoten van de zon. Om kwart voor 6 gingen we weer richting huis. Onderweg besloten we dat we geen zin hadden om te koken en dat we wel naar het Pannenkoekenhuis konden gaan. Nou, dat was een goede keus, we hebben er heerlijk gegeten.
Eén van m’n huisgenootjes wilde graag nog even naar de shopping mall om slippers/sandalen te kopen. Ik ging ook weer mee, om toch nog een keer naar die sandalen te kijken. Heel handig dat we de auto nog hadden, konden we er mooi met de auto naar toe. In de schoenenwinkel werkte nu gelukkig een vrouw die me wel gewoon wilde helpen, en van haar kreeg ik wel twee schoenen om te passen. Ik heb ze dus uiteindelijk toch nog gekocht en ben er heel blij mee.
Nadat we alledrie wat leuks hadden gekocht zijn we naar huis gegaan. Ik heb nog even, samen met Jennieke, twee meiden naar de stad gebracht, want zij gingen nog uit. Daarna naar huis en lekker slapen.

Zondag 1 april
Vandaag weer vroeg opgestaan, omdat om 9 uur de auto terug moest zijn. Met Jennieke en Crista heb ik de auto weggebracht en daarna gingen we door naar de kerk. Crista was namelijk uitgenodigd door haar stagebegeleidster voor de doopdienst van haar dochtertje. Dit was een kerk wat meer op ‘mijn’ kerk in Nederland lijkt. Ik herkende dan ook bepaalde dingen uit de orde van de dienst. Er was vandaag belijdenis en dopen en dat ging bijna net zoals bij ons. Daarnaast zongen ze een aantal opwekkingsliederen, die ik dus mooi mee kon zingen. Ik vond het een mooie dienst. Naderhand stonden we op een taxi te wachten en werden we aangesproken door een Surinaamse vrouw. Ze vond het zo leuk dat we naar hun kerk waren gekomen. Leuk om te horen dat mensen dat leuk vinden en dat ze je daarop aanspreken.
Onze taxi liet erg lang op zich wachten, inmiddels al 20 minuten. Een vrouw uit de kerk, ook Surinaams, vroeg ons hoe we naar huis gingen. We zeiden dat we een taxi hadden gebeld, maar dat die lang op zich liet wachten. Daarop bood ze aan om ons naar huis te brengen, wat ontzettend lief van haar! Aangezien de taxi nog niet was gekomen, hebben we dat lieve aanbod maar aangenomen. We werden dus netjes thuis gebracht door iemand uit de kerk. En ze vertelde nog over het paasontbijt op paaszondag. Waarschijnlijk gaan we daar nog aan meedoen en daarna naar de kerk. Dat lijkt me wel leuk om mee te maken. De vrouw vertelde dat je voor 15 SRD dan mee kan doen en dat je daar heel veel voor kan krijgen. We zullen zien of we nog mee kunnen doen.

Liefs,
Marije

1. Aliesieben:
    3 april 2012
    Dat paasontbijt is een goed vooruitzicht. Ze houden daar wel van lekker eten en je wordt vast verwend. Het is altijd mooi om aan een plaatselijke activiteit mee te doen. je hebt vast snel contact.

Groeten Alie