Dag 139 t/m 142

21 juni 2012 - Paramaribo, Suriname

Vrijdag 15 juni
Dit was het weekend van de eerste echte tour. Vrijdagochtend om 10 uur waren we op vliegveld ‘Zorg en Hoop’ in Paramaribo. Van daar zouden we rond 11 uur vertrekken naar Palumeu, het binnenland. Crista en Sijmen (haar vriend) waren er al, zij zouden ook mee gaan naar het binnenland. Tot onze verrassing waren er nog drie reisgenoten, gezellig. Rond 11 uur gingen we in het kleine vliegtuigje, op naar het binnenland.
Na een vlucht van ongeveer één uur, kwamen we aan op Palumeu. We werden daar hartelijk ontvangen door de locale gids, hij werkt voor de organisatie Mets die de tours organiseert. We werden naar de recreatieruimte geleid en kregen daar drinken met een stukje heerlijk zelfgebakken chocoladecake, hmm!! Daarna werden we naar onze lodge begeleid en konden we de spullen uitpakken. Veel tijd om te rusten was er niet, want al snel werden we aan tafel verwacht voor de lunch. Deze bestond uit rijst, vis en salade als groente. De vis hebben papa en ik maar overgeslagen, maar Jelle vond hem erg lekker. Als toetje hadden we pompelmoes, Surinaams fruit, wat lijkt op grapefruit.
Na de lunch gingen we een stukje varen. Na ongeveer 10 minuten stopten we en mochten we in het water springen, om vervolgens stroomafwaarts weer terug te zwemmen naar het oord. Dus niet veel later lagen er 8 toeristen met zwemvesten in het water om terug te zwemmen/drijven naar het oord. Een lekker verkoelende activiteit. Daarna konden we ons wat opfrissen, even rusten en ongeveer 1,5 uur later werden we weer bij de pier verwacht om naar het dorpje Palumeu te varen. Daar kregen we een rondleiding van de gids en uiteindelijk kwamen we weer bij ons oord aan. Dat bleek ernaast te liggen en je kunt lopend van het dorpje naar het oord en omgekeerd.
Om 7 uur werden we aan het diner verwacht. Dit bestond uit bami met kip. En als toetje hadden we een lekkere banaan. Ook hadden we vanavond nog weer chocoladecake, omdat Crista jarig was! Hoera! Daarna weer naar de recreatieruimte om het programma voor de volgende dag door te nemen. En rond half 10, jaja vroeg he, zijn we naar de lodge gegaan om te gaan slapen.

Zaterdag 16 juni
Vandaag hadden we een druk programma. Om half 8 ging de wekker, omdat we om 8 uur aan het ontbijt verwacht werden. Het was een heerlijk ontbijt, met versgebakken broodjes uit de bakkerij van het oord. Daarnaast hadden we ei, pannenkoeken (lekker!), jam, pindakaas en kaas. Na deze verwennerij gingen we ons klaar maken voor de rest van de dag. We zouden naar een plek in het bos varen om daar te gaan relaxen, boswandeling maken en naar een sula, stroomversnelling, te gaan. Er gingen dus van allerlei kleren mee; lange broek, korte broek, zwemkleding, waterschoenen, dichte schoenen. Even later stonden we met onze rugtassen vol bij de boot om naar het bos te varen. Hier kwamen we aan na een vaartocht van dik een uur. Het was een lekker rustige plek in het bos waar ze twee overdekte hutjes hebben geplaatst en wat bankjes. De organisatie hing wat hangmatten op, waar we lekker in konden gaan liggen. Maar eerst de boswandeling. We werden op pad gestuurd met een kapmes, beschrijving van wat bomen en planten en de boodschap dat je het pad moest volgen en daarbij moest kijken naar de nummertjes op de bomen. En soort van kleine speurtocht, zonder gids deze keer. Ik (Marije) speelde voor gids en las bij elke boom met een nummertje wat voor. Na ongeveer 1 uur gelopen te hebben kwamen we weer terug op het kamp en konden we wat gaan relaxen. Al snel was het eten klaar, rijst (goh, verrassend), salade, barbeceukip (ter plekke gemaakt) en sap. Erg lekker was het weer! Na deze heerlijke maaltijd ben ik in de hangmat geklommen om daar lekker in te gaan liggen slapen. Papa deed hetzelfde en Jelle ging met twee locale mannen mee om te vissen op een Anjumara (wolfvis). Dit hadden we een aantal dagen geleden ook op televisie gezien en Jelle wilde het wel eens in het echt zien. Ze hebben uiteindelijk een kleine versie van de wolfvis gevangen.
Tegen half 3 werd ik wakker gemaakt om me klaar te maken om naar de sula te gaan. Iedereen weer in de boot, op naar de stroomversnelling. Daar aangekomen moesten we op de rotsen klimmen om van het uitzicht te genieten. Daarna konden we, onder leiding van de gids, in de stroomversnelling gaan om lekker te baden.
Nadat we weer terug waren op het kamp was het spullen inpakken en weer in de boot om naar het oord terug te varen. Al snel kwamen we bij een stroomversnelling waarbij de mededeling werd gedaan dat we om zouden kunnen slaan, nou lekker dan. Maar de bootsman heeft ons er goed doorheen geloodst en we zijn er veilig en wel doorheen gekomen. Wel even spannend hoor, voor mij dan, haha!
Terug op het oord even opfrissen en tegen 7 uur weer eten. Daarna kregen we twee filmpjes te zien van mensen van Palumeu. Ze hebben, als echte amateuristische auteurs, filmpjes gemaakt over hun leven. Het waren legendes die de bewoners, waaronder onze gids, hebben uitgespeeld. Leuk om te zien. En daarna weer naar bed voor de nachtrust.

Zondag 17 juni
Om 8 uur natuurlijk weer heerlijk ontbijten en daarbij ook een broodje gemaakt voor onderweg. Vandaag zouden we namelijk naar ‘Potihill’ gaan, een berg in het bos van Suriname. Om daar te komen moesten we eerst drie kwartier varen en vervolgens 1,5 uur door het bos lopen. Toen kwamen we aan de voet van de berg en moesten we de berg nog ‘even’ beklimmen. Het was, voor mij, nog een hele klim. Uiteindelijk viel het allemaal wel mee, de klim was immers maar 10 min. Maar wel redelijk stijl. Het uitzicht liet echter zien dat het de klim waard was. Wat was dat prachtig zeg. Rustig, mooi uitzicht en picknicken op de berg. Fantastisch!
Na het uitrusten moesten we natuurlijk ook weer terug. Dus de berg naar beneden lopen, best wel stijl, weer 1,5 uur door het bos lopen en weer drie kwartier varen. Terug op het oord konden we gelijk aan tafel voor de lunch. Weer rijst, maar deze keer met vissoep. Na het eten kregen we even de tijd om te rusten en tegen 5-en kregen we pijl-en-boog schietles. Locale bewoners gingen ons leren pijl en boogschieten met hun materialen. Dat was nog een hele kunst, en moeilijk ook. Maar er zijn twee of drie pijlen in de roos terecht gekomen, hele prestatie van die mensen, waaronder Jelle. We hebben met z’n allen erg gelachen om het gestuntel van iedereen. En de lokale mannen nog wel het meest geloof ik, ze hadden de grootste lol.
Na deze workshop was het alweer bijna tijd om te gaan eten. Na het eten nog een filmpje gezien en het programma voor de volgende dag doorgenomen.
Oja, het was vandaag natuurlijk vaderdag en de gids feliciteerde papa er nog even mee bij het diner. Hij was zelf ’s middags naar z’n vader geweest en zodoende feliciteerde hij papa er nog even mee, erg attent van hem!

Maandag 18 juni
Vandaag alweer de laatste dag op Palumeu. De wekker ging erg vroeg vandaag, namelijk 5 uur. Om half 6 zouden we namelijk voor een ochtendvaartocht het water op gaan om vervolgens van de rust en de natuur te genieten. Wij in de boot en varen maar. Na ongeveer 20 min. varen werd de boot stilgelegd en de motor uit gedaan. We voeren zo stilletjes aan, stroomafwaarts, weer terug naar het oord. Ondertussen kregen we een kopje koffie of thee en konden we natuurlijk genieten van de rust en de natuur. Omdat het ‘afvaren’ naar het oord wat lang duurde, werd op een gegeven moment de motor maar weer aangezet. Anders zouden we te laat zijn voor het ontbijt. Terug op het oord weer een verrukkelijk ontbijt gehad en daarna uitchecken. Spullen inpakken, beetje opruimen en de spullen in de ‘vertrekhut’ gezet. Daarna, tegen half 10, gingen we weer naar het dorp voor een andere rondleiding. Deze ging onder andere langs de school en wat ambachten van het dorp. Aan het eind van de rondleiding konden we bij de ‘mall’ wat lokale souvenirtjes kopen.
En dat was het einde van de tour, want bij terugkomst gingen we nog even lunchen, met de groep op de foto en toen kwam het vliegtuig alweer aangevlogen. We konden weer instappen om terug te gaan naar Paramaribo. Het was een erg leuke, gezellige en mooie trip.

Liefs,
Marinus, Jelle en Marije