Dag 90, 91, 92 & 93

1 mei 2012 - Paramaribo, Suriname

Vrijdag 27 april
Het begin van een heerlijk lang weekend. En het is ook nog weer mooi weer. Vandaag hebben we eigenlijk weer weinig gedaan, zoals we elk weekend doen haha! Ik ben met Jennieke naar ‘Lekker!’ geweest om daar een heerlijke griekse salade te eten. Genieten op een terrasje, dat is wat we hier veel doen en wat ook gewoon erg lekker is hier. Verder eigenlijk weinig boeiends gedaan vandaag.

Zaterdag 28 april
De regentijd zou begin mei beginnen, dus ik denk dat we nog maar flink moeten genieten van dit mooie weer. Ook vandaag scheen de zon weer toen ik uit bed kwam, werd zo ongeveer m’n bed uit gezweet zeg maar. Pff wat warm, maar beter dan regen natuurlijk. Later op de ochtend werd het al wat koeler en dat is de rest van de dag zo gebleven. Heerlijk dagje, en weer lekker niets gedaan.’s Middags met Jennieke een aflevering van tv-programma De Reunie gekeken om de tijd wat te doden. ’s Avonds zouden we met twee vriendinnen van Crista (huisgenootje) naar een operavoorstelling en het casino gaan en vooraf zouden ze bij ons komen eten. Dus jennieke en ik zijn aan de slag gegaan in de keuken en hebben spaghetti en een heerlijke appel/kaneel cake als toetje gemaakt. Nadat we heerlijk hadden gegeten zijn we naar de voorstelling gegaan. Het theater was voor hier waarschijnlijk heel wat, met airco, maar voor Nederlandse begrippen was het een dorpstheatertje ofzo iets. De voorstelling was erg leuk om te zien. Het was combinatie van toneel en opera. Er werd gezongen, mime gespeeld en een verhaal verteld. Het verhaal ging over een vader en zoon die in de gevangenis zaten en vrij kwamen, maar niet goed wisten wat ze met die vrijheid moesten. Vader ging zijn vrouw (moeder van de zoon) weer mishandelen en de zoon wilde graag integreren in de maatschappij, maar wist niet hoe hij dat moest doen. Ze kunnen hier met weinig middelen een leuke voorstelling neerzetten. Waar in Nederland bijvoorbeeld een bubbeltjesmachine zou staan, gingen ze hier zelf bellen blazen. Erg leuk. Na de voorstelling gingen we naar het casino, voor het eerst in m’n leven. Ik keek m’n ogen uit daarzo en het was niet eens een heel erg groot casino. Eerst even wat gekeken bij Amerikaans roulette, hoe mijn huisgenootje en haar vriendinnen dat gingen spelen. Wat later ging ik zelf ook maar meespelen voor 20 SRD (5 euro). Helaas niets gewonnen, maar wel een hele leuke avond gehad. Heb ik ook weer het casino van binnen gezien en zelf nog gespeeld ook.

Maandag 30 april
Omdat ik jullie niet wil vermoeien met mijn saaie zondag, heb ik die dag maar even overgeslagen.
Vandaag Koninginnedag! In Nederland, maar ook hier. We hebben zo ons eigen Koninginnedagfeestje en in m’n gedachten ben ik bij de Koninginnemarkt in Nunspeet geweest. Jammer dat ik dat moest missen.
Jennieke en ik zijn vanmorgen gaan fietsen, in het kader van meer bewegen. We hebben een tochtje van 1,5 uur gemaakt. Daarbij hebben we ook, ongepland, een nieuw gedeelte van Paramaribo gezien. Stond niet op de kaart, maar wel leuk om ook even gezien te hebben. Veel huizen in aanbouw en een mooie nieuwe weg.
’s Avonds zijn we gezellig uit eten geweest en daarna richting Zus & Zo gegaan voor het Oranjefeest. Hier was live muziek en natuurlijk veel Nederlandse stagiaires in oranje. Erg leuk om dat zo mee te maken, de oranjesfeer in Suriname. Na dit feest, tegen 23:00 uur ging er een bus naar club Touché, om daar verder te feesten. Hier ben ik afgehaakt, omdat ik niet zo van het uitgaan ben. De anderen zijn wel gegaan, ik ging lekker naar m’n bedje.

Omdat ik afgelopen weken niet veel te vertellen had, heb ik nog wat leuke weetjes over Suriname op een rijtje gezet. Ik hoor en zie veel dingen die wel typisch zijn voor hier, maar vergat steeds om het o te schrijven. Nu heb ik het gedaan en dit is het resultaat:

Surinaams woordenboek:
Stoten = duwen (op schommel bijvoorbeeld)
Boren = binnendoor weggetje nemen, afsnijden
Kan = beker
Bakra = blanke, Nederlander
Puffen = scheet laten
Piepen = spieken, door je vingers kijken
No span = rustig aan, maak je niet druk (het woord voor de Surinamers)
Lekker wandelen = fietsen,lopen of met de auto rijden
Bacove = banaan
Brasa = knuffel, omhelzing

Surinaamse gewoontes:
Wanneer iemand naar binnen wil, roept hij/zij ‘Klop, klop’. En wanneer daar niet op gereageerd wordt, wordt er op de brievenbus getikt met bijvoorbeeld een sleutel. Of gerammeld met het hek. Deurbellen kennen ze hier dus niet.

Wanneer je zelf een ambulance belt, komt deze niet. Je moet eerst de politie bellen, die komen dan en zij regelen een ambulance voor je. Zo is het bij de overbuurman zo ver gegaan dat zijn zus is overleden, omdat de ambulance (eigenlijk de politie) te laat was. Te gek voor woorden vond ik.

Jennieke en ik rijden ’s middags naar stage en zien een politieagent lopen. Hij zegt tegen ons: ‘Dag schatjes’. Niet te geloven toch, dat zelfs de politie dat tegen je zegt.

We liepen met 7 meiden van stage over straat, nadat we met ze weg waren geweest. We kregen een aantal reacties van Surinamers:
‘Zo, jullie zijn rijk’
‘Jullie kunnen alleen maar gekleurde kinderen maken’

Het is niet alleen de politie hoor, alle mannen roepen wel iets naar je. Ze zijn op één hand te tellen die dat niet doen. Je went er op een gegeven moment wel aan hoor.
Hier een paar kreten die we al eens gehoord hebben:
‘Kijk, daar rijdt een witvis’ – Haha die vond ik zelf geniaal.
‘Dag schatje, poppetje, liefje…’  en ga zo nog maar even door.
‘Zo, jij bent wit zeg’. (En we voelen ons zo bruin)
‘Kaaskop’.
‘Sneeuwwitje’
‘Dag schatjes, met wie van jullie kan ik trouwen’

Liefs,
Marije

1. Trees Langeler:
    2 mei 2012
    het was inderdaad weer erg gezellig op de rommelmarkt van de kerk, hadden heel mooie weer en dan is iedereen ook in een hele goede bui. hebben lekker verkocht(boeken) en hadden ook veel bewondering voor al die mensen die dat toch in een kleine tijd want dat moest allemaal in een nacht gebeuren voor elkaar hadden gekregen. Ook je vader hulde!
    misschien kan je een plattegrond van paramaribo mee naar huis nemen, ik heb vroeger gewerkt op exportafd. en deden veel zaken met apothekers daar, misschien zie ik nog bekende namen. Dag Marije tot de volgende keer. groetjes ook van Ton.
  2. Aliesieben:
    2 mei 2012
    Ha marije, mooi dat jullie het er zo van nemen en dingen doen die je hier niet zo gauw zou doen misschien. In het casino ben ik ook nog nooit geweest. Nu er in Ned. zo bezuinigd wordt op cultuur kunnen de Surinamers ons misschien nog leren hoe je met weinig middelen veel kunt doen! Dat is al kunst op zich.
    Groeten Alie
  3. Trees Langeler:
    10 mei 2012
    hoi Marije weer wat van je gelezen van je toch naar het binnenland met de boot. Je moest inderdaad veel geduld hebben en knap dat je dat toch had. Misschien moest je wel weer wennen aan het haasten hier in Nederland en verlang je dan weer naar daar maar hier heb je dan weer Jelle en je famielie om je heen. Leuk he dat je vader en Jelle naar je toe komen. Ik vroegof je misschien een plattegrond van Param. mee kon nemen maar geen dure kopen hoor dat is niet de bedoeling.Op dit moment komt het met bakken uit de hemel. Het is wel benauwd maar morgen zal het weer kouder worden.Geniet nog maar van alles , heb ook je fotos bekeken leuk hoor.Groetjes ook van Ton en tot de volgende keer Trees Langeler