Dag 3 & 4

1 februari 2012 - Paramaribo, Suriname

Dinsdag 31 januari
Vandaag hebben we eerst lekker de hele ochtend achter de laptops gezeten. Skypen met Nederland, muziek luisteren. Het skypen was erg gezellig. Met papa/mama gepraat, met webcam erbij lijkt het alsof ik maar een paar kamers verder zit. Het is ver weg, maar het lijkt dan zo dichtbij. Ideaal die uitvinding. Ze hebben me uitgebreid verteld over de vorderingen van mijn slaapkamer. Die zijn ze namelijk helemaal aan het opknappen, ben zeer benieuwd hoe het eruit gaat zien.Om half 1 moesten we dan toch echt maar even boodschappen gaan halen, voor het avond eten. Dus dat hebben we dan maar gedaan.Bij terugkomst zijn we langs de huisbaas gereden om de contracten voor het huis definitief vast te stellen. Ze vertelde ons daarnaast ook nog het één en ander over de omgeving en de mensen hier in Suriname. Weer werden we gewaarschuwd voor de jongens/mannen hier. Wanneer we een uitnodiging van een vrouw krijgen om bij haar op bezoek te komen, is dat geen probleem. Wie weet komen we dan nog eens ergens. Oja, we kregen ook te horen dat we donderdagavond onze huisgenoot erbij krijgen. Ene Christa uit Delft. Ze doet Ergotherapie, leuke studie lijkt me. Ben benieuwd naar haar.

Daarna zijn we naar de Salsabar gereden om ons aan te melden voor Salsales. We konden dezelfde avond al beginnen, 18:00 – 19:00. Dus wij snel naar huis, geld gepind om de les te betalen en een taxi gebeld. Het is niet ver fietsen, maar omdat we klaar zijn als het donker is, moeten we met de taxi. We mogen onder geen beding ’s avonds over straat fietsen/lopen. Dus we hebben een taxi gebeld. Kwart voor zes zou die er zijn. Het was inmiddels tien over 5, dus we gingen ons maar even klaar maken. 5 minuten later werd er geroepen van buiten: Hallo!! Kijk ik door m’n slaapkamerraam, staat er een auto voor de deur. Ik naar beneden, is het de taxi. Dus ik zeg; we hadden om kwart voor zes afgesproken. Ok, dan kwam hij dan wel weer terug. Raar, ik dacht dat men hier niet zo snel was, is hij er gewoon een half uur te vroeg. Maar om kwart voor zes stond de taxi netjes voor. Wij gaan salsa les. Daan aangekomen bleken er nog vele blanke meisjes mee te doen. Eigenlijk alleen maar. We waren met z’n 11-en. De anderen waren Geneeskunde studenten. Die zitten hier voor één maand, gaan aankomend weekend weer naar huis. Dus dan blijven we volgende week met z’n 4-en over. Of er moeten nog weer andere mensen meekomen. De basisstappen hadden we redelijk snel onder de knie. Dus ook al lekker op muziek gedanst. Om tien voor half 8 hebben we weer een taxi gebeld en zijn we naar huis gebracht. Daar hebben we gekookt en lekker gegeten.Nog even gezellig met elkaar gekletst, afgewassen en toen was het alweer 10 uur. We gingen maar slapen, want de volgende dag moesten we vroeg opstaat voor onze citytrip.

Woensdag 1 februari
Ik stond om kwart over 7 op, omdat we om half 9 weg zouden moeten naar onze citytrip. Maar ik werd wakker en hoorde alleen maar regen. Dat is de rest van de dag ook niet anders geworden. Het heeft echt de hele dag geregend. Dan weer hard, dan weer wat zachter. Maar wát een dag zeg,,, vreselijk. Daar moeten we er niet teveel van hebben. Je kunt niet veel doen, behalve binnen zitten. Alles is hier op buiten georiënteerd, dus je zit echt aan huis gekluisterd. En daarbij hadden we ook geen zin om met dit vieze weer eruit te gaan. Dus de salsales hebben we ook maar overgeslagen, het was toch ook een extra lesje. Vrijdag gaan we weer lekker dansen.

We gaan zometeen eten halen vlakbij op de hoek. Daar schijn je heel goedkoop te kunnen eten, ben benieuwd. Javaans eten, moet ook erg lekker zijn.
Voor vanavond is het plan om een filmpje te kijken, verder niet al te veel.

Morgen staat een kennismakingsgesprek met stage op de planning. Jennieke en ik worden om tien uur verwacht. Kwart voor tien moeten we bij Margot (van bemiddelingsbureau) zijn, zij neemt ons mee naar het stageadres.
Dan hebben we morgen ook nog een kookworkshop, van 16:00-19:00. Dan leren we Surinaams koken, dus wie weet kan ik in Nederland nog nieuwe kookkunsten showen.

Ik laat jullie weten hoe het geweest is.

Liefs,

Marije

1. Janny & Alfred:
    1 februari 2012
    Hey nicht...

Ik kan er heel goed inkomen dat die regen wel vervelend is op den duur, maar tegenhouden is ook moeilijk, dus laat maar komen, wat nu komt komt morgen en overmorgen niet meer.
    Tja, duidelijke afpraken en je daar aan houden is toch wel handig hier in Nederland, je weet waar je aan toe bent, dat is in Suriname blijkbaar wat anders. Misschien went dit nog wel naarmate jullie daar langer zijn. (hihi)
    Leuk dat je morgen een stagegesprek hebt, succes ermee. En voor de kookles morgen veel kookplezier. Jammer dat we hier niet kunnen proeven..
    Lieve groet,
    'Oom en Tante'
  2. Aliesieben:
    2 februari 2012
    Wat een weer weer! Gelukkig regent het niet vaak een hele dag. En wat heerlijk, dat goedkope eten!
    Groeten uit een ijskoud Rekken.