Dag 7 & 8

5 februari 2012 - Paramaribo, Suriname

Zaterdag 4 februari
We stonden weer op  met regen, bah, bah, bah! Die regen wordt ik onderhand wel een beetje beu. Maar helaas kunnen we er niets aan veranderen. Dus de laptops gingen maar weer aan. We probeerden weer GTST te kijken, het ging redelijk. Paar minuten laden, paar minuten kijken. Zo komen we de afleveringen door. Het duurt even, maar echte fans hebben dat er voor over. Verder hebben we tot 4 uur ’s middags eigenlijk weinig gedaan. Het regende steeds, dus we gingen de deur maar niet uit. Tegen 11 uur heb ik een hele tijd met papa/mama geskypt, gezellig! Wat toch een verschil in temperatuur, ik kan het nog steeds niet geloven. Jullie in -15 en wij in +28.

Om 4 uur zijn we, met de taxi, naar een grote shopping mall gegaan. Daar hebben we veel kleding en schoenenwinkels gezien. Maar niets gekocht, de mode is niet helemaal ons ding hier. Daarna lekker gegeten bij een klein restaurantje en nog even een paar winkels gekeken. Rond tien voor 7 gingen we weer naar huis. Nog weer een poging tot GTST kijken gedaan en ik heb nog wat voor school gedaan. Ja, ik moet er zo langzamerhand aan gaan geloven, ik zit hier niet voor vakantie. Dat gevoel heb ik nog steeds een beetje. Maar maandag gaan we werken, dus dan zal dat wel gevoel wel wat minder worden vermoed ik.
En om kwart over 10 ben ik naar m’n bedje gegaan.

Zondag 5 februari
Vanmorgen toen ik op stond scheen zowaar de zon! Heerlijk wakker worden is dat. Jennieke en ik willen vandaag proberen naar onze stage te fietsen. We moeten een stukje langs een behoorlijk drukke weg, dus we willen even kijken of het te doen is. En ook qua afstand. Wij zitten toch wel het verst weg. We hopen zelf dat het prima te fietsen is, dan bewegen we tenminste nog wat en hoeven we niet elke dag een taxi te betalen.
Nu ik dit typ, is het einde van de middag aangebroken. We zijn ook op en neer naar stage wezen fietsen, en… het is maar 15 min. Fietsen!! We waren helemaal blij. Geen taxi voor ons, tenzij het vreselijk slecht weer is. Maar de afstand is prima te doen. We hadden verhalen gehoord dat het ver weg zou zijn en onze huisbaas raadde ons aan om in een ander huis te gaan. Maar ik geloof dat ze hier niet goed afstanden kunnen schatten. Of ze doen alles met de auto, en dan moet je idd wat verder rijden. 1-richtingswegen zijn hier namelijk erg veel. Met de fiets is dat ook altijd even zoeken, want dan mag je er ook niet in. Bij ons heb je vaak uitgezonderd fietsen, maar dat hoef je hier niet te proberen, veel te gevaarlijk. Je bent hier echt één van de auto’s als fietser zijnde, je moet ook echt voorsorteren wil je afslaan.
Na het fietsen hebben we heerlijk in de tuin gezeten, het zonnetje scheen weer. Na 1,5 uur begon het weer wat te regenen, dus zijn we maar op het balkon gaan zitten.
We moesten ook nog even boodschappen doen, dus wij met z’n 5-en op naar de Tullip. Dat is een Nederlandse supermarkt. Ze verkopen hier werkelijk alles wat we in Nederland ook hebben. Voor vanavond is er spaghetti ingeslagen, lekker. Ik was die rijst/noodles wel even zat.
Verder hebben we vandaag weinig gedaan. Beetje gekletst, laptoppen, boekje lezen. Weer een rustig dagje dus.

En morgen staat onze eerste stagedag op het programma, wel beetje spannend. Ben benieuwd wat ik daar aantreft. En omdat we 8 uur moeten werken, ben ik bang dat de dag lang gaat duren. We hebben de indruk gekregen dat er hier niet zoveel met de kinderen wordt gedaan als in Nederland. Ze moeten bijvoorbeeld als ze thuiskomen van school eerst verplicht een uurtje rusten. Het zal mij benieuwen wat onze taken worden. Maar daar zal ik jullie alles nog over vertellen.

Liefs,

Marije

1. pap, mam en Yoeri:
    5 februari 2012
    Nou Marije, dit was de laatste vakantiedag? 15 min. fietsen is goed te doen. Ik ben benieuwd of er nog kinderen wonen die op de site van het Parelhuis staan. Na morgen horen we meer. Je zult ook wel blij zijn dat je gaat werken. Vakantie is pas echt leuk als je weet dat er ook een eind aan komt, toch?
    We wachten weer op je volgende bericht. Er zijn hier veel mensen die met je meeleven. Regelmatig wordt mij gevraagd hoe het met jou gaat. Ik verwijs ze zo veel mogelijk naar je blog.
    Ik ga nog even creatief aan de gan. Papa kijkt naar de tv. Yoeri is aan het werk. Het is niet druk in de Vossenberg. Te weinig sneeuw voor langlaufen zei Miek. Jammer voor ze.
    Nou, Marije, werk ze en tot horens.

xxx
    Yoeri, papa en mama
  2. Gesina:
    6 februari 2012
    Lieve Marije,
    Wat maak je veel mee zeg, echt leuk.Geweldig om een land zo te verkennen. wij wensen je veel succes met je stage, we zijn zeer benieuwd hoe je het vindt.
    We komen in juni gebakken banaan bij je eten!!!

Groeten Alex Gesina Jur Danai en Celia
  3. Janny & Alfred:
    6 februari 2012
    Hey Nederlandse nicht in Suriname,

We lezen weer met plezier je bericht, zie er altijd al naar uit wanneer er weer een nieuwe komt. Je beleeft veel daar. Het verkeer is niet zo relaxt als de mensen wel doen voorkomen hoor ik wel. Doe je wel voorzichtig, zou toch wat zijn als je daar in het ziekenhuis belandt... daar hebben we het even niet over, want dat gebeurt jou gewoonweg niet!
    Fijn dat je ook hebt kunnen genieten van de zon, zul je zien als je de komende week aan het werk moet de zon zich veelvuldig laat zien. Nou ja, in ieder geval prettig weer om dan te fietsen, toch?
    Wij zijn zondag bezig geweest met de vormpjes van jullie voor cupcakes maken. Erg leuk en gezellig, met z'n vieren, zie voor foto's facebook.
    Nou Marije veel succes deze week en we zien jou vanzelf wel weer een keer 'voorbij komen'.

Een heel lieve groet,
    Alfred en Janny